نوآفرین: شریف شیمی

در بررسی انواع جوهر چاپ می‌رسیم به جوهرهای مبتنی بر حلال که از یک حلال به عنوان مایع حامل استفاده می‌کنند. به طور کلی، حلال نوعی ترکیب آلی فرار است. به این معنی که این مواد از طریق تبخیر خیلی سریع خشک می‌شوند. جوهر‌های حلال ارزان و با دوام هستند و پوشش خوبی روی وینیل غیر متخلخل و سایر لایه های هنر گرافیک می‌دهند.

مرکب مبتنی بر حلال یکی از مهم‌ترین جوهر‌های چاپی است که قدرت خورندگی زیادی دارد. بنابراین به هد چاپ مخصوص حلال و دستگاه‌های وابسته نیاز دارد. جوهر حلال برای هد چاپی اپسون مناسب نیست. سر چاپ مانند Xaar ، Spectra Polaris و Konica Minolta با جوهرهای پایه Solvent استفاده می‌شود.

روند پیشرفت پروژه:

جوهر‌های تولید شده در این راستا مناسب برای چاپ بنر می‌باشند و به تولید نیمه صنعتی رسیده‌است.

نحوه تولید:

با استفاده از رنگ دانه‌های مخصوص و مواد دیسپرس کننده، با آسیاب و سپس میکسر و اولتراسونیک، رنگدانه‌ها را در داخل آب هم میزنیم. و با دمایی که مخزن دو جداره ایجاد می‌کند و مواد افزودنی که به داخل میکسر اضافه می‌گردد، جوهر پرینتر تهیه می‌گردد و در نهایت جوهر از صافی عبور داده می‌شود و بسته بندی می‌گردد. با توجه به جوهر مورد استفاده در صنایع مختلف، نحوه تولید متغیر است.

مزایا:

این جوهر‌‌ها در صنایع مختلف، علی الخصوص در صنایع چاپ و بسته بندی استفاده می‌گردد و بر روی شیشه، مواد پلیمری و حتی فلزات نیز کاربرد دارد. این جوهر‌ها بوسیله دستگاه‌های چاپ و پاشش قابل اجرا می‌باشند و برای اولین بار در ایران درست و فرمول بندی شده‌است و نسبت به جوهر‌های وارداتی موجود دارای مزایایی از جمله چسبندگی، وضوح بهتر و کیفیت بالاتر می‌باشد.

ویژگی ممتاز این طرح این است که اصلا رقیب داخلی ندارد. همچنین چون این مواد ماندگاری کمی دارند، قابلیت رقابت خوبی با نمونه‌های خارجی دارند؛ زیرا محصولات خارجی ممکن است چند ماه طول بکشد تاحمل و نقل و عبور آن از گمرک انجام شود.
نقطه مثبت دیگر این طرح این است که قابلیت سفارشی شدن برای مشتری دارد. مشتری در داخل کشور ممکن است نیازهای به ایجاد تغییری در ترکیب جوهر داشته باشد و این شرکت توانایی رفع نیاز مشتری باسفارشی شدن محصول را دارا می‌باشد.